Головна | RSSП'ятниця, 26.04.2024, 03:35

"Сім-Я"

класична школа Монтессорі 

                                                                                                      
Меню сайту
Категорії розділу
Мои статьи [16]

Каталог статей

Головна » Статті » Мои статьи

Монтессорі – терапія для дітей з раннім дитячим аутизмом.


 

Працювати з дітьми, які страждають раннім дитячим аутизмом (РДА) і мають затримку психічного розвитку я почала сім років тому. Для всіх цих дітей (а їх у моїй практиці було вже більше десяти), висновок був однозначним: органічне ураження центральної нервової системи, аутистичні форми поведінки, не підлягають навчанню, недостатня або ж зовсім відсутня потреба у контактах з навколишніми.

 

Зустріч з мамою Тимофія відбулася влітку 2010 року. Проблеми у психічному і розумовому розвитку сина мама стала помічати у 1,5 –річному віці. Дитина була замкнута у собі, подовгу лежала на килимі і виконувала однотипні дії з машинкою (котила вперед-назад).На звернену до неї мову не реагувала, в гру не вступала. У два роки дитині поставили діагноз РДА, виражена затримка психомовного розвитку. Що стало причиною виникнення аутизму точно встановити важко.

 

Після розмови з мамою відбулося моє знайомство з Тимофієм. Тоді йому виповнилося шість років. Мама попередила мене, що реакція на мою появу може бути непередбаченою..

Тимоша був абсолютно неконтактним: хаотично бігав по кімнаті, голосно кричав, залізав на стіл, розкидав предмети, які попадалися йому під руки(стільці, книги, кубики), на мою мову як і на мене адекватно не реагував.

Процес прийняття і адаптації до занять проходив важко. Займалися ми з Тімкою три рази в тиждень. Поступово хлопчик почав звикати до мене. Єдине, до чого він проявляв інтерес, це були картинки тварин. Тільки на них вдавалося зосередити увагу хлопця та зняти агресію. Мовою, як засобом комунікації він і далі не користувався, в діалог не вступав, звернену до нього мову розумів частково, виконував по словесній інструкції прості завдання, об’єм пасивного словника був дуже малим.

Традиційні методи і підходи до розвитку мови не давали ніякого результату.

Я звернулася по допомогу до Монтессорі педагогіки.

Методом Монтессорі-терапії ми працюємо уже рік.

Тимоша став більш адекватним, зникла агресія. Перш за все хлопчик освоїв навички по самообслуговуванню: самостійно одягався і роздягався, акуратно складав свої речі на відведене місце, після їжі охоче мив посуд. Поступово у нього сформувалися навички лічби та арифметичних операцій ( на маленьких штангах та веретенах, перловому матеріалі), звуко-буквенного аналізу; він читає прості слова із «рожевої серії», із задоволенням працює з великим рухомим алфавітом.

Монтессорі-метод дав відчутний поштовх у розвитку дитини. Тимоша почав активно і охоче повторювати слова, окремі фрази і речення.

Заняття по Монтессорі-терапії проводились і проводяться на базі дитячого розвиткового Монтессорі-центру «Сім-Я» і носять поки-що індивідуальний характер. Тривалість занять 90 хвилин, проводяться вони 2-3 рази в тиждень. Тимоша досить швидко освоївся у новому для нього середовищі. Оскільки середовище у Монтессорі-класі постійне і матеріал завжди постійний, вони не лякали хлопчика, так, як це було на заняттях вдома, коли я приносила матеріал і пропонувала Тимоші. Багато матеріалів, маючи самоконтроль, самі підказували, як з ними працювати. Самостійно і вдало виконана робота приносила дитині задоволення; хлопчик часто радів і сміявся; я намагалася якомога менше втручатися у його діяльність; спостерігала, що викликало у нього інтерес і готувала середовище. Тимоші подобалось обстежувати шорсткі цифри та букви руками, я ж не намагалася проводити трьохступеневий урок, а просто і невимушено називала букви і цифри, які він сам досліджував. В такій нетрадиційній формі він запам’ятав всі символи.

Поступово хлопчик звик до всіх правил Монтессорі-групи: став сам прибирати матеріал на відведене для нього місце ( а потрібно ж було запам’ятати, звідки взяв матеріал, зорієнтуватися у просторі), робота з матеріалом відбувалася за столом або ж на килимку

(для цього потрібно було скласти внутрішній план дій: вибрати матеріал, вирішити де з ним зручніше працювати, підготувати робоче місце!) Непомітно Тимофій почав звертатися до мене, запитувати «Що це?». Коло його особливих інтересів розширювалося.

Створення мотивації для спілкування в умовах Монтессорі-середовища стало очевидним.

Я активно розширювала пасивний словник Тіми, використовуючи муляжі, спів ставляючи їх з картками. Настав період, коли протягом цілого уроку Тимоша вперто називав предмети на картинках вибраної ним серії (200-300 слів за урок!). Хлопчик став узагальнювати і класифікувати такі поняття як «меблі», «транспорт», «тварини», «птахи»,

«громадські місця» і т.д. Тімі дуже подобалися букви-шершавчики, з їх допомогою він вивчив усі букви. Якось він узяв картинки з природніми явищами і пішов з ними до рухомого алфавіту. Ми брали з ним картинку, я декілька разів називала зображене, а потім брала букву з рухомого алфавіту і ставила її на картку. Таким чином хлопчик навчився виділяти перший звук у слові і спів ставляти його з графічним символом. Поступово він почав підписувати картки з допомогою рухомого алфавіту, паралельно переходячи до письма на папері. Виведені літери повністю відповідали писаним буквам-шершавчикам, письмо було на диво акуратним і красивим!

 

Тимофій вражає і радує мене. Монтессорі стало його ключем до світу: хлопчик став відкриватися для зовнішнього світу і відкривати цей світ для себе.

Подібної зосередженості і концентрації уваги на роботі я давно не спостерігала навіть у дорослих.

Недавно у нас виникла суперечка по поводу назви однієї риби. Хлопчик вів цілком рівноправний діалог і впевнено захищав свою точку зору!

 

Зараз Тимоші сім років. За час нашої роботи він став більш зосереджено виконувати те чи інше завдання. Самостійно працює з математичними матеріалами, де окрім навичок лічби потрібна досить висока зосередженість і увага. «Дошки Сегена» допомогли йому оволодіти лічбою до 100, ланцюг тисяча – до 1000. за допомогою геометричного комода він освоїв всі площинні геометричні фігури, безпомилково називає всі геометричні тіла: куля, конус, паралелепіпед, овоїд і т.д. Розрізняє і називає всі основні кольори.

У нього значно покращилася мілка моторика.

Попереду ще один рік – новий етап у житті Тимоші. Звичайно, роботи стане не менше, а значно більше! Це означає – новий матеріал, нові можливості!

Безумовно, Монтессорі- терапія не може зцілювати, але може приносити такий чудовий результат, який ми змогли побачити на прикладі неповторного хлопчика Тимоші.

Тільки треба обов’язково давати дітям шанс!

 

 

                                                        Монтессорі-терапевт  Марія Малишко

                                                         Конт.тел  0679310885

Категорія: Мои статьи | Додав: montessori (08.07.2011)
Переглядів: 2637 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz