Сьогодні мова піде про допомогу дітям з ураженням
центральної нервової системи і ДЦП методом Монтессорі. Такі діти мають
гостру потребу в індивідуальній допомозі. Тільки так вони можуть відчути себе
комфортно і будувати свою самосвідомість і самооцінку, а значить і свою
незалежність від дорослих. Проблема ранньої корекції має величезне
значення. В перші роки життя дитячий організм має велику пластичність, тому
саме в цьому віці маємо найбільш реальну можливість ефективної корекції.
Пізнавальний,
емоційний, моторний і мовний розвиток дитини нерозривно пов’язані. Порушення однієї із цих сфер може привести до затримки
формування іншої.
У дітей з ДЦП є труднощі просторового аналізу і
синтезу, порушення схеми тіла, словесного відображення просторових відношень.
Для них рухи не лише важкі для виконання, але й дуже слабо відчутні, що стає
причиною утруднення простих і більш складних форм сприйняття, наприклад,
стереогнозу. Слабкість тактильного сприйняття, кін естетики значно ускладнюють
наступне засвоєння навичок письма.
Діти з ДЦП відчувають великі труднощі у пізнанні
навколишнього світу (стиснуті кулачки, обмеженість пересування), що ускладнює
формування у них предметно-просторових уявлень. Ми створюємо спеціальний терапевтичний простір :
предметно-розвиваюче середовище, в якому дитина зможе відчути себе впевненою,
буде проявляти самостійність і незалежність. На допомогу приходять
Монтессорі-матеріали, які здатні викликати і підтримувати пізнавальний інтерес,
формують у дитини позитивний досвід, який і стає стимулом для розвитку.
Адже хвороба не завжди є визначальним фактором у відставанні
сенсорної діяльності цих дітей. Набутий
частий негативний досвід робить дитину пасивною. Пасивне ставлення до пізнання
нового домінує і дитина відмовляється від спроб пізнання. Вправи, які
викликають труднощі, зазвичай ігноруються, хоч певний інтерес присутній.
Важливо розпізнати інтерес дитини і не пропустити його, допомогти у виконанні
вправи, можливо, дещо спростивши її. Кожна вправа з Монтессорі-матеріалом має
подвійну мету: актуальний рух дитини і робота на перспективу.
Модульне обладнання класу дає дитині можливість
спонтанно переходити від дій до діяльності при мінімальній участі дорослого. За
допомогою модулів дитина отримує найрізноманітніші сенсорні відчуття, накопичує
їх і ліквідовує сенсорний дефіцит. Модулі, які розвивають зорове сприйняття
складені із фрагментів різних розмірів (довжина, висота, ширина), форм і
кольорів. Тактильні модулі забезпечують розвиток сприйняття фактури, форми,
ваги, температури. Структура кожного модуля має конструктивні принципи робочого
матеріалу: зліва направо, від простого до складного і т.д. При роботі з модулями
зберігаються основні правила використання Монтессорі-матеріалів:
·
Матеріал презентується для дитини у
потрібний момент її розвитку ( він визначається експериментальним шляхом або ж
в результаті спостереження за дитиною). Інтенсивність взаємодії з матеріалом
визначається потребами дитини;
·
Труднощі, які повинна виявити і зрозуміти
дитина, ізолюються в одному зразку матеріалу, наприклад, поняття «розмір»
подається фігурами одного кольору, а поняття «колір» - фігурами одного розміру;
·
Поступове ускладнення матеріалу, наприклад
по дизайну і використанню(вертикальний і горизонтальний варіанти матеріалу)
дозволяють організовувати повторення на одному й тому ж, але з новою формою;
·
Непряма підготовка до наступного навчання
(наприклад письма і т.д.);
·
Послідовне абстрагування матеріалу від
простих початкових функцій.
Індивідуальні уроки Монтессорі-терапіїї
проводяться із врахуванням таких моментів:
- Емоційний контакт дитини з педагогом і батьками (зоровий, слуховий і
тактильний контакти); атмосфера співробітництва;
- Зміна видів діяльності протягом заняття;
- Опора на позитивні результати, пізнавальний інтерес дитини;
- Закріплення навичок вдома на іншому матеріалі, в домашніх умовах;
- Допомога батькам (консультування) в корекцій ній роботі з дітьми в
домашніх умовах.
Батьки найближчі до дитини,
а терапевт лише епізодично входить у її життя.
Тому без справжньої тісної
співпраці терапевта і батьків терапевтичного ефекту не дочекатися.
У маленьких дітей мати бере
безпосередню участь у терапевтичному занятті.
Вона спостерігає або безпосередньо втягується у діяльність. Вкінці
робочого часу мати і терапевт обговорюють щойно пережиті терапевтичні ситуації:
чи є потреба провести схоже заняття в домашніх умовах і як перенести
сьогоднішній урок у побут сім ї.
Старша дитина хоче бути
самостійною, вона відчуває себе в присутності мами маленькою дитиною. Якщо
терапевт і дитина працюють без мами, то про успіхи дитини можна поговорити у
спеціально призначений для цього час, або, як це і відбувається найчастіше – по
телефону.
|